Досвід роботи

Система роботи класного керівника щодо формування навичок здорового способу життя

Турбота про здоров'я  це найважливіша праця вихователя.
Від життєрадісності, бадьорості дітей
залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток,
міцність знань і віра в свої сили
                                                                                                     В.Сухомлинський

Актуальність досвіду
Найдорожчим скарбом, яким нагороджує людину природа від народження і на довгі роки життя, є здоров’я. Воно є умовою для прогресивного розвитку суспільства в усіх його напрямках. Тому найголовнішим завданням сучасного життя, яке постійно зазнає впливу негативних факторів (фізичних, хімічних, біологічних, психічних) є впровадження у свідомість людей ідей здорового способу життя та практичної реалізації цієї ідеї. 
Проблема формування здорового способу життя підростаючого покоління України належить до найактуальніших проблем, вирішення якої обумовлює майбутнє держави та подальше існування здорової нації. Сьогодні сферою формування здорового способу життя дітей та підлітків є система освіти. Згідно державної програми «Освіта» та «Національної доктрини освіти України у ХХІ столітті» стратегічним завданням освіти є виховання освіченої, творчої особистості, всебічний розвиток людини, становлення її духовного, психічного та фізичного здоров’я. Так обов’язковим компонентом національної системи освіти мають бути знання про формування, збереження та зміцнення здоров’я. Тому проблема формування здорового способу життя дітей шкільного віку залишається актуальною та своєчасною.
Мета, завдання, педагогічні умови досвіду
Мета  – дослідити напрями формування здорового способу життя школярів у навчально-виховному процесі; дослідити і вивчити реальний стан здоров’я підлітків та проблеми, які у зв’язку з цим виникають; сформувати навички здорового способу життя;
підвищити рівень соціальної активності учнів; сприяти збереженню і зміцненню організму підлітка, підвищенню психологічного мікроклімату в сім’ї, класному колективі; розробити практичні рекомендації.
Цілі роботи класного керівника по формуванню навичок здорового способу життя :
-         формування позитивної мотивації щодо здорового способу життя, культури здоров'я;
-          знайомство учнів з основами здорового стилю життя;
-         формування свого стилю здорового життя;
-         здійснення профілактичної роботи з попередження  негативних проявів;
-         формування теоретичних та практичних навичок здорового способу життя учнів;
-         формування творчої особистості, здібної до саморозвитку, самоосвіти і самоактуалізації
Завдання: 
- використання здоров’язбережних технологій навчання;
 
- дотримання режиму рухової активності, поєднання рухового і статичного навантаження;
 
- організація збалансованого харчування;
 
- заміна авторитарного стилю спілкування на стиль співробітництва, створення емоційної сприятливої атмосфери навчання;
 
- формування в учнів та їхніх батьків усвідомлення цінності здоров’я, культивування здоров’я тощо
Педагогічними умовами виховання основ здорового способу життя учнів у позакласній діяльності є:
- організація факультативних і гурткових занять, різноманітних виховних заходів з основ здорового способу життя у позаурочний час;
 
- залучення кожного учня до різноманітної виховної діяльності з урахуванням вікових та психофізичних особливостей;
 
запровадження режиму дня та систематичне дотримання його підлітками як моделі здорового способу життя .
Принципи та передумови: 
· Послідовність у діях класного керівника, психолога, соціального педагога,
батьків, громадськості. Суб’єктивність у навчанні та вихованні.
·  Саморозвиток особистості, формування навичок здорового способу життя.
· Свобода вибору особистості (участь у колективній діяльності, право на
власну думку тощо).
· Єдність поваги та вимогливості до особистості.
· Єдність свободи та відповідальності особистості за свої дії.
· Системність у профілактичній роботі.
Окремо визначеної моделі виховання не існує, бо кожна людина – це окрема, не схожа на інших, особистість, яка має  власний світ, свій шлях розвитку.
Всебічний розвиток людини – це важкий і довготривалий процес, результат якого залежить від багатьох об’єктивних і суб’єктивних чинників. На формування особистості найбільший вплив мають сім’я, в якій живе і виховується дитина, школа та суспільство. У моєму класному колективі переважають повні сімї - 26, але є неповні родини – 5 та 1 родина опікуни.
Особистість - це сукупність різних рис та вад характеру, що роблять людину унікальною, несхожою на всіх інших. У моєму 10-А класі 32 особистості: 16 хлопців і 16 дівчат – вони не схожі ні на одного з учнів школи. Особистість містить у собі не тільки духовні властивості, але й фізичні, розумові, емоційні і соціальні.
Впродовж кількох років я працюю над проблемою темою«Формування навичок здорового способу життя у підлітків» 
Як класний керівник, прагну створити таке виховне середовище, яке буде сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе. Тому навчаю учнів цінувати себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил та бережливо ставитись до свого здоровя.
Проблему формування здорового способу життя в учнів вирішую за допомогою розставляння акцентів на формуванні позитивного мислення, адже це є запорукою їхнього успіху в житті.
    Я прагну, щоб дитина навчилася цінувати своє здоров’я, намагалася  зберегти його. Складовими здорового способу життя є усвідомлення цінності здоров’я, відсутність шкідливих звичок, доступ до раціонального харчування.    У ході експериментальної роботи я виділила чотири основні соціуми, в яких педагоги, учнівське самоврядування здійснювали формування навичок щодо здорового способу життя:
·                    школа;
·                    сім’я;
·                    позашкільні заклади;
·                    середовище, яке оточує учнів.
Найважливішою   ланкою   виховної   системи  класу є   самоврядування, розвиток  якого  допомагає  учням  відчути  себе організаторами  життя в класі та школі, сприяє формуванню навичок культури спілкування, уміння жити в колективі, що є важливим в самостійному житті людини поза стінами школи. Вся робота класного самоврядування направлена на сприяння формування в учнів мотивації до здорового способу життя й організацію культурно-творчого дозвілля, забезпечення правового та соціального захисту учнів, сприяння пошуку та підтримці обдарованих дітей, розвитку учнівських та суспільних рухів:
-          волонтерського, соціального, національного-патріотичного (участь у акції «Допоможи солдату», допомога учасникам АТО, «Ланчужок миру»);
-          на співробітництво з дітьми та молодіжними організаціями , радами учнів інших шкіл (участь у конкурсі «Старшокласник», обласний конкурс «Патріот Вітчизни», зустріч з видатними спортсменми: чемпіонка Європи і Світу - 98 і 99 років, власниці континентального кубка 2001 року, срібна призерка 1 Всеукраїнських літніх спортивних ігор, багаторазова чемпіонка України, бронзовий призер олімпіади 2000 року, заслужений майстер спорту України, яка входить у десятку кращих спортсменів світу і нагороджена орденом "За заслуги" 3 ступеня і княгині Ольги 3 ступеня - Жупіна Олена; триразовий призер чемпіонату Європи, стипендіат національного олімпійського комітету Запорізької області - Аліна Чапленко).
    Лекторськими учнівськими групами проводяться лекції для учнів 1-10-х класів за темами:
·                    «Режим дня – запорука здоров’я»;
·                    «Що означає бути здоровою людиною»;
·                    «Як пов’язати здоров’я і навколишнє середовище»;
·                    «Я обираю здоровий спосіб життя».
Проблему здоровязберігаючої діяльності в школі неможливо відділити від організації фізкультурно-оздоровчої роботи з учнями.  Для дітей проходять заняття, що включають рухомі ігри на свіжому повітрі, загальнорозвиваючі вправи, спортивні естафети, змагання, а також навчання , наприклад,   надання першої медичної допомоги .
Оптимізація рухового режиму учнів – один  із чинників, що дозволяє наблизити шкільне середовище до природного середовища дитини.
Формуванню позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в учнів сприяють традиційні Дні здоров’я, екскурсії, «Малі олімпійські ігри», «Першість з футболу», «Першість з гандболу»«Першість з волейболу»,«Дружина Юних Рятівників», вечори питань та відповідей, круглі столи та диспути з питань здорового способу життя.
     Учні класу відвідують шкільні спортивні гуртки (настільний теніс), беруть участь у спортивно-оздоровчих заходах школи, в організації екскурсій, походів і прогулянок, що допомагає зняти м’язову втому школярів після уроків та пропагує гармонійний розвиток особистості. Учні класу брали участь у шкільних та районних заходах: «Козацькому роду нема переводу», «Нумо, дівчата!», «Дружина Юних Рятівників», створення постеру до Дня Соборності України.
Важливим моментом здоров’язберігаючої діяльності є проблема позаурочної зайнятості дітей, організації дозвілля, додаткової освіти:
·                    організація фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових заходів;
·                    реалізація системи просвітницької роботи з учнями щодо формування в них культури ставлення до власного здоров'я;
·                    розвиток системи позаурочної зайнятості підлітків.

Через навчальну діяльність у класі здійснюється систематичні інформаційні хвилинки щодо основних відомостей з охорони здоров'я, прищеплення гігієнічних навичок. Життєвий простір класу не обмежується рамками кабінету та школи. Пізнавальна діяльність учнів продовжується і поза уроків. Діти відвідують шкільні спортивні клуби та секції.

Мої вихованці, учні 10-А класу, всі займаються  різними  видами  спорту, а саме:

-         гандболом – 9 хлопців і 9 дівчат;
-         плаванням – 7 учнів;
-         боксом – 2 учні;
-         дзю-до – 2 учні;
-         стрибками у воду – 1 учень;
-         великим тенісом – 1 учень;
-         футболом – 1 учень.
На сьогоднішній день, в класі 6 учнів є кандидатами у майстри спорту, 18 учнів мають  1 дорослий розряд.
Велику увагу в своїй роботі приділяю  виконанню учнями:
1.     Распорядку дня.
2.     Збалансованому харчуванню: для підтримання нормальної діяльності людини необхідне надходження в організм харчових речовин не тільки у відповідних кількостях, але і в оптимальних для засвоєння співвідношеннях. Тому на виховних годинах я  з учнями класу складаю плани харчування, розглядаю питання правильного харчування та вживання вітамінів. Ці питання ми освітлюємо на сторінках класного блогу http://klas10a.blogspot.com/
3.     Дотримання санітарно-гігієничних норм.
Гігієнічне забезпечення оптимальних умов життєдіяльності дітей - основа збереження їх здоров’я. Тому учні класу дуже добре знають  санітарно-гігієничних норми та дотримаються їх. Складено графік чергування в класі, відбувається постійне генеральне прибирання  класної кімнати.
4.     Медичному огляду.
З метою забезпечення здоров'я людини, визначення групи для занять фізичною культурою, надання рекомендацій щодо додаткових обстежень, харчування учні класу обов'язково проходять медичний оглядів. Так в цьому 2015-2016 навчальному році учні класу мають такий стан здоров'я:

Основна – 22 учні
Підготовча – 8 учнів
Спеціальна – 2 учні
Особливу увагу приділяю профілактичній роботі серед учнів класу та батьків. У класі проведені виховні години: «Здоровий спосіб життя. Правила та рекомендації.», «Особливості харчування спортсменів», «План харчування для спортсмена на тиждень» та ін. Батьківські збори «Ми батьки дітей спортсменів», круглі столи «Збалансоване харчування спортсмена», тренінги «Як виховати дитину фізично здоровою?».
Колектив учнів 10-А класу бере активну участь у різноманітних конкурсах, а саме:
-         «Соціальна реклама» (створення відео щодо пропаганди здорового способу життя, випуск стіннівок, створення бюлетенів)
-         Презентації «Здоровий спосіб життя» («Палити чи ні!», «Твій вибір у житті»)
-         Розробка пам'яткок щодо здорового способу життя «Увага туберкульоз», «Розклад спортсмена»
-         Тиждень фізичної культури та спорту (участь у змаганнях з настільного тенісу, шахів і шашок, участь у спартакіаді школи: метання, стрибки з місця, згибання розгибання рук лежачі, біг 30 м)
-         Участь у спортивних змаганнях (Чемпіонат України з гандболу, плавання, стрибки у воду, Чемпіонат Європи з бокс серед юніорів, дзю-до, з гандболу)
Цей досвід дає можливість  максимально розкрити й реалізувати індивідуальні риси кожної дитини, закладені  в ній природою здібностей, нахилів і талантів, що направлено на формування творчої, соціально активної, всебічно розвиненої особистості. Результати  моєї роботи спостерігаються у  :
-         щорічній діагностиці вихованості особистості учня;  
-         ефективній  роботі щодо  пропаганди здорового способу життя;
-          продуктивній роботі учнівського самоврядування;
-          згуртуваності колективу учнів;
-         обізнаності  батьків щодо  правильної допомоги дітям у виріщенні питань зміцнення здоров'я.

Комментариев нет:

Отправить комментарий